Social Travel 30: Landal eerste plaats

bericht geplaatst op 11 juli 2017

Van vijftig Nederlandse reismerken houdt Buzzcapture elk kwartaal bij voor Emerce Travel hoe ze het doen op social en in de online media – wat is het bereik, sentiment en de PR-waarde van de ‘buzz’ rond het merk? Op basis van de positie op die drie ranglijsten wordt de ultieme top-30 samengesteld. Met in het afgelopen kwartaal (april tot en met juni) Landal GreenParks als koploper. De bungalowketen behaalde respectievelijk de zesde plek op social media, werd vijftiende qua PR-waarde en tweede qua sentiment. De sentimentscore telt twee keer mee. Opgeteld leverde dat Landal GreenParks de eerste positie op in de ranglijst, gevolgd door D-reizen en Belvilla.

Social media score
De luchthaven Schiphol staat met bijna 70.000 uitingen bovenaan qua volume op social media. Trending topics in de gemeten periode zijn de aanhoudende drukte op de luchthaven en de aankomst van de reuzenpanda’s Wu Weng en Xing Ya uit China – en vooral de rol van Schiphol in de aankomst van de dieren. De berichten over de drukte betroffen met name klachten en vragen. Sommige tweets geven met een foto aan dat het toch echt hoog tijd is dat er wat aan de wachtrijen wordt gedaan.

Bij Ryanair kwam door deze tweet naar voren dat de maatschappij mensen opzettelijk uit elkaar zou zetten, om ze zo extra geld in rekening te kunnen brengen. Dit zorgde voor veel negatieve buzz rondom de organisatie.

De campagne van TUI in combinatie met Ajax pakte op Twitter erg goed uit. De tweet die je moest retweeten om kans te maken op een reischeque ter waarde van 750 euro kreeg ruim 1.100 retweets en zorgde zo voor een opvallende piek in het volume op social media van TUI Nederland.

Public Relations
Roompot Vakanties kreeg veel aandacht in de media door de sponsoring van het Nederlandse wielerteam: Roompot – Nederlandse loterij. Ruim 1.000 berichten zijn gerelateerd aan deze sponsoring. Het zijn voornamelijk persberichten over het wielerteam, zoals deze recente publicatie op AD.nl over ploegleider Breukink.

Schiphol en KLM werden beide veel genoemd in de media in het afgelopen kwartaal. De pieken lopen hierin ook redelijk gelijk, bijvoorbeeld nadat KLM’s president-directeur Pieter Elbers vertelde lange wachtrijen te verwachten tijdens de zomermaanden met mogelijke reputatieschade voor zowel KLM als Schiphol als gevolg.

EasyJet kreeg veel aandacht in de media vanwege een toestel dat een noodlanding maakte, omdat passagiers hintten op een terroristische actie. De reacties op social media op deze nieuwsberichten zijn positief. ‘Beter voorkomen dan genezen’ is de algemene tendens.

Sentiment
Opvallend is dat de top drie uit de sentiment top-30 allemaal iets te maken hebben met vakantiehuisjes. Bungalowspecials, Landal GreenParks en Pierre & Vacances Center Parcs scoren hoog. Veel bezoekers delen hun positieve ervaringen op social media zoals Instagram en Twitter.

Wat verder opvalt, is dat Rotterdam/The Hague Airport 11 procent negatief sentiment kent. Dit komt voornamelijk doordat milieuactivisten het onderzoek van GroenLinks delen. Uit dit onderzoek bleek dat een uitbreiding van de luchthaven slecht zou zijn voor het milieu.

Veel gestelde vragen

Kijk of het antwoord in de veelgestelde vragen staat. Bekijk ook de top 10.

Kies een rubriek

Bekijk de vragen in: Parken & Campings, Reserveren & Betalen, Aankomst & Verblijf.

Landal GreenParks en haar partners gebruiken cookies om de websites te analyseren, deze gebruiksvriendelijker te maken, social media aan te kunnen bieden en u op en buiten de websites relevante aanbiedingen te tonen. Door gebruik te maken van de site, stemt u hiermee in. Meer informatie

OK
verbergen

Landal GreenParks en haar partners gebruiken cookies om u beter van dienst te zijn. In de cookies wordt ge-anonimiseerd informatie opgeslagen, zodat onze websites acties die u doet kan onthouden en Landal hier op kan anticiperen.

Websiteverbeteringen

We gebruiken Google Analytics met DCM om het verkeer te meten op onze website. Dit geeft ons inzicht hoe bezoekers onze website gebruiken en geeft ons de mogelijkheden om de website te verbeteren en advertenties door te meten. Ook hier kunnen we niet achterhalen wie u bent.

Social Media en Derde Partijen

We maken gebruik van Facebook, AddThis en Google Plus zodat u informatie kunt delen met uw vrienden via sociale media. Deze derde partijen gebruiken cookies om onder andere uw inlogstatus te onthouden, zodat u niet elke keer opnieuw hoeft in te loggen. Ook Video (Youtube) maakt gebruik van dit soort cookies.

Marketing en Targeting

We maken gebruik van marketing/targeting cookies om u op en buiten onze website relevante aanbiedingen te doen voor bijvoorbeeld parken die u tijdens uw bezoek op onze website heeft gezien.